Kontakt os på 7023 6330

Energimærkning

 

Annoncering af energimærke ved salg og udlejning af ejendomme

Fra og med d. 1. januar 2013 blev det, jf. Lovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012, lovpligtigt at synliggøre ejendommens energimærke ved enhver kommerciel annoncering af ejendomme og bygninger til salg eller udleje samt ved overdragelse af bygninger eller lejligheder.

 

Pligten er ikke længere begrænset til salgssituationer, hvor en ejendomsformidler er involveret, men gælder nu også for privat salg eller udleje. Pligten er heller ikke længere begrænset til at sælger eller udlejer blot fremlægger energimærkning for ejendomsformidleren, forud for kommerciel annoncering.

 

Selve energimærket skal nu være at finde i selve annonceringen.

 

Kommerciel annoncering omfatter annoncering i fx dagblade og magasiner samt i medier som fx Den Blå Avis, TV, radio samt internetbaserede medier inkl. søgemaskiner som fx Google.

 

Energimærkningen skal således være udarbejdet senest ved annonceringstidspunktet, såfremt den ikke allerede foreligger.

 

Formålet med denne annonceringspligt er, at bygningens energitilstand bliver synlig for mulige købere/lejere af ejendomme eller dele heraf, således at dette kan indgå som en parameter for køberes/lejeres overvejelser ved ejendomshandlen/lejemålet.

I annoncer for bygninger til salg eller udleje skal selve energimærket synliggøres ved et ikon, der klart angiver energimærket. Eksempelvis brug af ikonerne, fremgår i boksen til højre på denne side. Ikonet angiver bygningens indplacering på energimærkeskalaen fra A til G, hvor A er bedst.

 

Alternativt kan det i annoncen anføres, at ”Bygningen har energimærke A2020 (eller A2015, A2010, B, C,D, E,  F eller G)”.

 

Websitet bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på websitet og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på websitet accepterer du websitets brug af cookies.
Læs mere om cookies.